ZTM: W sondzie Metropolii mieszkańcy oddali 2,4 tys. głosów. Aplikacja czy karta ŚKUP?

W sondzie Metropolii mieszkańcy oddali 2,4 tys. głosów. Aplikacja czy karta ŚKUP?

 

Metropolia w internetowej sondzie poznała opinie mieszkańców na temat gotowości przejścia na aplikację mobilną wraz z uruchomieniem nowego systemu płatności za bilety. Będzie działał w trybie online, a więc szybciej niż obecny. Większość, bo ok. 70,5% głosujących, odpowiedziało, że – po wprowadzeniu tych zmian – korzystaliby z mobilnej aplikacji zamiast z fizycznej wersji karty ŚKUP. Natomiast przy tradycyjnej wersji karty chciałoby pozostać ok. 27,3% wypowiadających się. Tylko 2,2% nie ma zdania. Łącznie w sondzie oddano ok. 2,4 tys. głosów. Każdy z uczestników badania mógł oddać jeden głos.

 

Metropolia opracowuje nowe oprogramowanie systemu zakupu biletów w transporcie ZTM, który będzie działał online, a więc szybciej niż obecny. Podstawą dla pasażerów będzie aplikacja mobilna, która będzie miała funkcjonalność karty ŚKUP, a także zaoferuje dodatkowe możliwości. Nie oznacza to, że fizyczna wersja karty zostanie wycofana – wciąż będą mogli z niej korzystać pasażerowie, którzy preferują właśnie ten sposób płatności za bilety komunikacji miejskiej.

 

Po wprowadzeniu tych zmian w systemie płatności na jesień,pasażerowie będą mieli wybór: będą mogli korzystać z nowej aplikacji mobilnej lub będą mogli pozostać przy tradycyjnej i fizycznej wersji karty.

 

Aplikacja mobilna stając się wirtualną kartą, będzie posiadała wszystkie funkcjonalności karty plastikowej. Umożliwi pasażerom wykonanie wszystkich operacji, potrzebnych do korzystania z komunikacji miejskiej oraz do obsługi swojego konta i planowania podróży. W aplikacji mobilnej będzie można:

  • Kupić bilety jednorazowe w taryfie strefowo-czasowej.
  • Nowością będzie możliwość zakupu biletów w taryfie czasowej – wejście i wyjście będzie rejestrowane w aplikacji oraz po szybkim zeskanowaniu QRkodu lub ręcznym wpisaniu kodu pojazdu.
  • Kupić bilety średnio i długookresowe (dobowe, tygodniowe, miesięczne, kwartalne, jak również wieloprzejazdowe – te ostatnie będą obsługiwane na tej samej zasadzie, co bilety jednorazowe w taryfie odległościowej).
  • Zwrócić bilety.
  • Zaplanować podróż – w aplikacji dostępne będą informacje o funkcjonowaniu komunikacji, w tym o rozkładach jazdy oraz rzeczywistym czasie odjazdu.
  • Aplikacja przypomni również o zbliżającym się końcu obowiązywania biletu.

 

Korzystając z opcji zakupu biletów jednorazowych, będzie można skorzystać z możliwości szybkiego zeskanowania QR kodu w pojeździe albo ręcznego wpisania kodu pojazdu.

Do tych zmian dołączą też zmiany taryfowe – inteligentny system poboru opłat.

Pasażer rejestruje tylko swoje przejazdy, system na koniec dnia zlicza ich wartość i jeśli przekroczą np. wartość biletu dziennego, to nie pobierze z konta więcej niż koszt biletu dziennego.

Planowane jest również pozostawienie karty w tradycyjnej, plastikowej formie, dla użytkowników, którzy nie posiadają smartfonów lub z innych powodów wybiorą takie rozwiązanie.

Metropolia wprowadza także możliwość płatności zbliżeniowych w pojazdach komunikacji miejskiej. Pierwsze zestawy nowych urządzeń pojawiły się w 25 autobusach obsługujących Gliwice oraz okoliczne gminy na metroliniach M 100 i 104. Taki system płatności działa także od 2019 roku w pojazdach komunikacji miejskiej w Tychach i sąsiadujących gminach. 

Metropolia będzie także wprowadzać system płatności zbliżeniowych we wszystkich pojazdach, które obsługują linie na podstawie wcześniej zawartych umów. Będą one wyposażone w co najmniej jeden automat biletowy do realizacji kartami płatniczymi oraz ŚKUP. W tym celu ogłosiła przetarg na dostawę ponad 1,3 tys. tych nowych urządzeń.

 

info: ztm